RUJUKAN: Normaliza Abd Rahim. ( 2019 ). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus : Penerbit Universiti Malayisa Terengganu.
1. PERBANDINGANDAN
BILANGAN DALAM CERITA SOSIAL
Bilangan Cerita Sosial |
Kata Kerja |
Kata Adjektif |
Kata Nama |
Kata Ganti Nama |
Kata Sendi Nama |
Kata Arahan |
Kata Tanya |
Nenek
dan Datuk |
Mengeluarkan
1 Mengangkat
1 Mencari
2 Berlari
1 Menangis
7 Bermain
1 Menunjuk
1 Berjalan
2 Melihat
4 Bercerita
1 Duduk
1 Menonton
2 Dibuat
1 Membuatkan
1 Menonton
2 Tahu
1 Pulang
3 Tinggal
3 Sampai
1 Keluar
1 Berjumpa
1 Tanya
2 Bisik
1 Sangkakan
2 Kata
1 Berdiri
2 Tersenyum
1 Mengendahkan
1 Berhenti
2 Masuk
1 Pandang
1 Memujuk
1 Pegang
1 Cuba
1 Membantu
1 Ketawa
2 Disiarkan
1 Jumlah
= 59 |
Sedih
3 Marah
1 Keliru
1 Tidak
sabar 1 Hairan
1 Jumlah
= 7 |
Alim
45 Kajang
2 Melaka
1 Abang
Imran 3 Kak
Madinah 3 Aisyah
3 Datuk
14 Nenek
15 Ibu
3 Bapa
3 Ayam
13 Itik
11 Jumlah
= 113 |
Mereka
4 Jumlah
= 4 |
Di
16 Ke 7 Akan
2 Dengan
1 Sampai
1 Daripada
2 Kepada
1 Dari
3 Untuk
2 Jumlah
= 35 |
Tengok
tu! 1 Jumlah
= 1 |
Mengapa
2 Buat
apa 1 Kenapa
2 Jumlah
= 5 |
Saya
yang Istimewa |
Membawa
2 Membeli
3 Melompat- Lompat
1 Makan
4 Memanggil
1 Berlari
3 Menganggukkan
2 Berkongsi
4 Berpesan
2 Menghulurkan
1 Mengambil
1 Memberikan
1 Menolong
1 Mengemas
1 Menyapu
1 Memandang
1 Membasuh
1 Melambai
1 Berjalan
1 Mendoakan
1 Mengasingkan
1 Jumlah
= 34 |
Kotor
1 Baik
8 Merah
1 Selalu
1 Sedih
3 Gembira
1 Besar
1 Lalu
1 Jumlah
= 17 |
Bapa
7 Alim
30 Abang
Imran 3 Kak
Madinah 3 Aisyah
3 Ibu
14 Makcik
Timah 11 Sulaiman
12 Pasar
tani 1 Buah
rambutan 2 Buah
durian 1 Buah
manggis 4 Buah
langsat 1 Buah
duku 1 Jiran
2 Rumah
5 Jumlah
= 100 |
Kita
4 Kamu
1 Dia
2 -nya
4 |
Di 2 Pada
1 Kepada
4 Dari
2 Dalam
1 Akan
9 Ke 7 Dengan
2 Jumlah
= 28 |
Panggil
1 Letak
1 Jangan
1 Jumlah
= 3 |
Di
mana 1 Kenapa
1 Boleh
1 Jumlah
= 3 |
Keluarga
Saya |
tinggal 2 Tersenyum
5 Memandang
2 Menunjuk
3 Menolong
8 Membuat
1 Mengutip
1 Mengemas
1 Bermain
1 Menyimpan
1 Belajar
2 Menyapu
2 Memegang
2 Sebut
2 Jawab
1 Menyiapkan
1 Memanggil
1 Memujuk
1 Seru
1 Berjalan
2 Buat
1 Menggaru
1 Terdiam
1 Bisik
1 Tersengih
1 Bekerja
1 Ketawa
1 Jumlah
= 47 |
Kecil
1 Rajin
2 Baik
1 Suka
1 Resah
1 Perlahan
1 Gagal
1 Berjaya
1 Sayang
2 Rindu
2 Jumlah
= 13 |
Alim
43 Ibu
16 Bapa
6 Kak
Madinah 3 Abang
Imran 3 Aisyah
4 Jiran
2 Rumah
5 Keluarga
7 Jumlah
= 89 |
Dia
2 Mereka
2 Saya
9 Kami
1 -nya
1 Jumlah
= 15 |
Di 6 Ke 7 Atas
1 Kepada
1 Daripada
1 Dari
1 Dengan
1 ditengah-tegah
1 Jumlah
= 19 |
Mari 1 Tolong 1 Jumlah = 2 |
Bagaimana 1 Apa 1 Jumlah = 2 |
Hati |
Membawa
3 Berkongsi
2 Memberikan
1 Mengemas
1 Belajar
1 Beritahu
1 Mengusap-usap
1 Memakai
1 Mengajar
3 Membeli
3 Membayar
2 Duduk
1 Jumlah
= 20 |
Suka
1 Baik
hati 1 Pandai
5 Rajin
1 Bangga
1 Jumlah
= 9 |
Ibu
10 Alim
40 Cikgu
Anis 12 Kak
Madinah 1 Abang
Imran 1 Aisyah
1 Guru
besar 1 Rakan
6 Sekolah
5 Jiran
1 Kek
cawan 5 Sayur
bayam 1 Jumlah
= 84 |
- |
Di 5 Ke 6 Untuk
9 Kepada
2 Daripada
1 Pada
1 Jumlah
= 24 |
- |
Macam
mana 1 Kenapa
1 Jumlah
= 2 |
Jiran |
Menangis
2 Menyusun
2 Mengemas
1 Membaca
3 Menghulurkan
1 Membelek- belek
1 Merungut
1 Membawa
1 Melihat
3 Mendiamkan
2 Memujuk
1 Melambai-lambai
1 Menjenguk
1 Dihadiahkan
1 Jumlah
= 21 |
Petang
1 Malam
1 Pemurah
2 Panas
1 Sakit
4 Sihat
2 Kaku
2 Sedih
2 Gembira
1 Jumlah
= 16 |
Alim
38 Sulaiman
9 Kakak
5 Adik
7 Abang
7 Ibu
3 Bapa
2 Sekolah
1 Klinik
1 Buku
10 Jiran
2 Rumah
4 Ubat
1 Doktor
1 Pagar
1 Jumlah
= 92 |
Kamu
1 Saya
1 Dia
3 Mereka
5 -nya
1 Jumlah
=11 |
Pada
1 Akan
7 Kepada
1 Di 3 Tentang
1 Ke 3 Oleh
1 Dengan
6 Jumlah=23 |
- |
Kenapa
7 Jumlah=7 |
2. KANDUNGAN DALAM CERITA SOSIAL
JUDUL |
TEKS |
TEMA |
SAMPEL/BAHAN |
JENIS |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Hati |
Cerita pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu Alim Cikgu Rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu Imran Madinah Aisyah Alim Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual : Kandungan dalam Cerita Sosial
3. KONTEKS
DALAM CERITA SOSIAL
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek
dan Datuk |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek
dan datuk |
Gembira Rindu Sedih
Marah
Keliru Puas
hati |
Saya
yang istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan
bapa |
Gembira Puas
hati sedih |
Keluarga
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan
bapa |
Gembira resah |
Hati
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah, rumah,
jiran |
Gembira
|
Jiran
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa
dan jiran |
Gembira Simpati Ambil
berat sedih |
Jadual : Konteks dalam Cerita Sosial
4. ANDAIAN
DALAM CERITA SOSIAL
JUDUL |
ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL |
Keluarga Saya |
-Alim mengingati nama setiap ahli
keluarganya apabila melihat gambar keluarga di dinding rumah. - Alim dan adik beradiknya akan menolong
orang tua mereka melakukan kerja rumah. Ini menunjukkan sikap baik hati dan
rasa tanggungjawab yang diterap oleh ibu bapa mereka. -Ibu Alim juga akan sentiasa memuji Alim
untuk menaikkan semangat untuk Alim sentiasa melakukan kerja rumah. -Alim belajar daripada abang dan
kakaknya cara untuk membersihkan rumah. Abang dan kakaknya juga memainkan
peranan dengan memberikan contoh yang baik kepadanya dengan sentiasa tolong
menolong untuk menyiapkan kerja rumah. |
Nenek dan Datuk |
-Keluarga Alim gemar melawat datuk dan
nenek di kampung. Ini menunjukkan mereka begitu menitikberatkan hubungan
kekeluargaan. -Datuk dan nenek begitu peka akan
perubahan emosi Alim apabila binatang yang Alim cari tidak dijumpai. Datuk
dan nenek memujuk Alim dengan menyelesaikan segala kekeliruan yang dihadapi
Alim. Emosi Alim sebagai kanak-kanak isitimewa kerap berubah. Jadi, ahli
keluarga memainkan peranan untuk menerangkan kembali kepada Alim. -Adik beradik Alim juga melayan Alim
dengan baik. Perkara ini menunjukkan nilai kasih sayang yang kuat dalam
keluarga mereka. |
Saya yang Istimewa |
-Bapa Alim menjalankan peranannya
sebagai seorang bapa yang penyayang dengan membeli buah-buahan kesukaan
anak-anaknya. -Bapa Alim menunjukkan keadilan dengan
menyuruh anaknya, Imran memanggil adik beradik yang lain untuk makan buah
bersama-sama. -Alim menyuarakan pendapat untuk
berkongsi buah-buahan yang dibeli dengan keluarga Sulaiman. -Alim seorang yang baik hati apabila
memberikan buah-buahan itu kepada Sulaiman. Dia juga menolong membuang
sampah. Mak Cik Timah mengucapkan terima kasih kepada Alim berkongsi rezeki
dengan keluarganya. |
Hati |
-Alim bersosial dengan rakan-rakannya di
sekolah. Dia membawa kek cawan sempena hari lahirnya ke sekolah. -Ibu Alim mengajarkan perkara asas
kepada Alim sebagai persediaan. Ini menunjukkan ibunya seorang ibu yang
bertanggungjawab. -Penglibatan guru juga memainkan peranan
dalam mengajar kanak-kanak isitimewa untuk bersosial. -Guru Alim juga mengajar nilai-nilai
murni seperti menghormati orang tua. |
Jiran |
-Alim rajin membaca buku dan berkongsi
buku cerita dengan Sulaiman. Ini menunjukkan nilai baik hati dalam diri Alim. -Alim juga ikhlas ketika memberi buku
cerita kepada Sulaiman. Sulaiman juga berterima kasih kepada Alim. -Ahli keluarga Alim bimbang ketika Alim
jatuh sakit. Mereka sayang akan Alim sehingga mereka menangis ketika Alim
jatuh sakit. |
No comments:
Post a Comment